Mobility Management handler for virksomheder om at arbejde mere målrettet med medarbejdernes transport til og fra arbejde og i arbejdstiden. Hvis medarbejderne sidder fast i bilkøer hver dag på vej til og fra arbejde, påvirker det både arbejdsglæde, sundhed og produktivitet.
Virksomheden kan tage et samfundsansvar ved at afhjælpe trafikale problemer og reducere CO2-udledningen samtidig med, at de direkte og indirekte omkostninger ved transport reduceres. Mobility Management er derfor et stærkt redskab i både Human Resources, Corporate Social Responsibility, finans og Facility Management, fordi det kan give virksomheden resultater på flere bundlinjer: den økonomiske, den sociale og den miljømæssige.
Hvad er Mobility Management?
Målet med Mobility Management for virksomheder er at fremme en effektiv og bæredygtig transport, der kan nedbringe trængsel og øge den enkelte medarbejders mobilitet. Det gør I gennem kommunikation, adfærdspåvirkning, samarbejde og inddragelse.
Tilgangen fokuserer på den enkelte medarbejder og arbejder med tre strategier:
1. at undgå transport,
2. at ændre valg af transportform og
3. at bruge mere energieffektive transportmidler.
Og hvordan får I så medarbejderne til at tænke over deres transportvaner og vælge grønnere transportformer?
Få inspiration og vejledning i guiden:
Smart Mobilitet for virksomheder.
Inspiration og cases
I guiden
’Smart mobilitet for virksomheder’ kan jeres virksomhed finde inspiration og eksempler på, hvordan I kan arbejde med Mobility Management.
Guiden giver et indblik i, hvordan jeres virksomhed kan arbejde strategisk med Mobilty Management, hvordan andre virksomheder har gjort og I får tips til mobilitetstiltag på virksomheden.
Må vi blande os i medarbejdernes transport?
Det korte svar er ja. For vi ved, at sundere medarbejdere er gladere, har færre sygedage og dermed er mere produktive.
Derfor arbejder de fleste virksomheder også med en eller anden form for sundhedsfremme i form af eksempelvis rygepolitik, frugtordning, motionsrum og løbearrangementer.