Spørgsmål om letbanen? Få svarene her

Spørgsmål om letbanen? Få svarene her

by | sep 7, 2018

Foto: Hovedstadens Letbane og LOOP CITY

Spørgsmålene er mange, når der bygges letbane i Ring 3. Hvornår går byggeriet i gang? Hvornår kan vi forvente arbejdet kan mærkes i morgentrafikken? Og hvorfor skal vi have en letbane i Ring 3? Få svaret på nogle af de hyppigst stillede spørgsmål fra projektdirektør for Hovedstadens Letbane, Patrik Magnusson.

 

Hvorfor skal vi have en letbane?

Hovedstadens Letbane skal gøre det nemt, hurtigt og komfortabelt at rejse på tværs af hovedstadsområdet. Letbanen vil køre hvert femte minut i dagtimerne, og man kan skifte til S-tog på seks stationer. Den vil stoppe tæt på DTU, Herlev og Glostrup Hospitaler samt en lang række arbejdspladser, butikker, kultur- og idrætsaktiviteter.

Et letbanetog kan dreje skarpere, bremse hurtigere og håndtere større hældninger end et almindeligt tog. Derfor egner den sig godt til at køre i bymæssige områder og er en eftertragtet transportform, både i Danmark og resten af Europa.

Letbanen er støjsvag og miljøvenlig. Toget kører på el og har plads til cirka 260 passagerer, hvilket svarer til passagererne i cirka fire bybusser. Letbanen har dermed – til forskel fra en bus – kapacitet nok til at flytte det forventede store antal passagerer i Ring 3-korridoren.

Letbanen øger desuden tilgængeligheden til områderne langs Ring 3 og giver nye muligheder for byudvikling.

Hvornår går byggeriet af letbanen i gang?

Ejerne traf den endelig beslutning og indgik kontrakter med de vindende entreprenører i marts 2018. Herefter gik processen med ekspropriationer og de første ledningsomlægninger i gang. For at kunne bygge letbanen skal der nemlig først flyttes og omlægges en del ledninger og rør i undergrunden.

Ledningsomlægningerne intensiveres i andet halvår 2018, ligesom nogle af de første anlægsarbejder går i gang. I løbet af 2020 vil anlægsarbejdet for selve letbanen være i gang de fleste steder.

Hvor starter arbejdet?

I efteråret 2018 begynder arbejdet med at bygge en sti-bro over Ringsted-banen i Brøndby, lave en fodgængertunnel på Buddinge Station og rydde og fælde træer på området, hvor det kommende kontrol- og vedligeholdelsescenter skal ligge i Glostrup Kommune.

Der vil desuden være ledningsomlægningerne i gang langs hele strækningen.

Hvad er planen for anlægsarbejdet, og hvor lang tid tager det at bygge letbanen?

Det tager cirka syv år med forberedende arbejde, anlægsarbejde og testkørsler, så letbanen forventes at køre sin første tur i 2025. Den endelige plan for anlægsarbejdet forventes at ligge i klar i slutningen af 2018.

Hvornår vil trafikanterne for alvor kunne mærke vejarbejdet?

Trafikanterne vil så småt få øje på letbanebyggeriet i andet halvår 2018. I 2019 vil der være ledningsomlægninger, og i 2020 vil anlægsarbejdet være i fuld gang.

Her kan du få information om letbanen i anlægsfasen