Nye vaner starter med ny viden

Nye vaner starter med ny viden

af | dec 19, 2018

Det forpligter at have grøn omstilling som kernefokus. Derfor har vi i Gate 21 naturligvis kigget vores transportvaner efter i sømmene. Med udgangspunkt i egne erfaringer vil vi gerne inspirere til, hvad andre virksomheder kan gøre for at skabe bedre mobilitet for medarbejderne.

Medarbejdernes transportvaner og fremkommelighed er et stigende fokus blandt virksomheder. Ikke bare i CSR-øjemed, men også fordi rejsetid og tilgængelighed er blevet en vigtig konkurrenceparameter for at tiltrække og fastholde medarbejderne. Men uanset hvad motivationen er, så kan det være svært at gennemskue, hvordan man som virksomhed bedst bidrager til at skabe nye og grønnere transportvaner. Den viden har 53 virksomheder i projektet Moving People fået gennem en transportundersøgelse.

I Gate 21 har vi naturligvis også fokus på, hvor vi kan gøre det bedre, for der er altid plads til forbedringer – også i et hus fuld af ”klima-forkæmpere”. Derfor udførte vi i 2017 en transportundersøgelse, som er en spørgeskemaundersøgelse, der sætter medarbejdernes transportvaner til og fra arbejde og tjenestekørslen i arbejdstiden under lup.

”Transportundersøgelsen afdækker de reelle behov blandt medarbejderne, men den er også et vigtigt værktøj til senere sammenligning, så man som virksomhed kan vurdere, om indsatsen har virket,” siger Anna Thormann, programleder af Mobilitetsområdet i Gate 21 og fortsætter:

Gate 21 og virksomhederne i Moving People netværket skal have lavet en opfølgende undersøgelse i 2019, så der er stadig lidt tid til at arbejde med medarbejdernes transport,” fortæller Anna Thormann med henvisning til at alle virksomhederne i netværket får tilbudt en opfølgende undersøgelse efter et til to år. Den gør det muligt at måle på effekten af de tiltag virksomheden har sat i gang for at skabe nye transportvaner eller vurdere om medarbejdernes adfærd har ændret sig siden sidste undersøgelse – for eksempel som følge af en ændret kultur i virksomheden, nye transporttilbud eller udskiftning i medarbejderstaben.

 

Universalløsningen findes ikke

Den indledende undersøgelse i Gate 21 viste, at de fleste af medarbejderne pendler langt til arbejde og bor meget spredt. Derfor har vi i Gate 21 blandt andet haft fokus på digitale mødefaciliteter, delecykler og -elbiler samt fælles rejsekort til mødekørsel, så møder ude i byen ikke behøver at være en grund til at tage bilen til arbejde.

”Gate 21 ligger meget tæt på stationen. Derfor er det vores mål at reducere kørslen i bil til og fra arbejde med ti procent og få hovedparten af vores tjenestekørsel over i den kollektive trafik, i elbiler eller på elcykler – og derved spare CO2”, fortæller Anna Thormann, som understreger, at en transportundersøgelse netop kan vise, at virksomheder har forskellige behov og dermed også kan lave forskellige tiltag for at få medarbejderne til at vælge grønnere transport:

”Hvis virksomheden ligger lidt længere væk fra bus eller tog, så er det måske stationscykler, samkørsel eller noget helt tredje, der giver bedst mening for den pågældende virksomhed”

 

Mobilitet på morgenmødet

Forud for den opfølgende transportundersøgelse har vi i Gate 21 afholdt en fælles morgenworkshop for at få et foreløbigt indblik i om vores tiltag trænger til justering:

”Vi fandt blandt andet ud af, at medarbejderne savner mere information om, hvordan man benytter de forskellige muligheder,” fortæller Anna Thormann. ”Derfor vil Gate 21 arbejde på at få lavet nogle simple interne instruktionsvideoer og demonstrationer af vores elbiler, elcykler og digitale mødefaciliteter.”

 

Morgenworkshoppen var samtidig en lejlighed til at få transportdagsordenen frem i folks bevidsthed og give deres bud på, hvor de selv kan prøve at ændre noget:

”For den vigtigste pointe er, at man ikke skal være bange for at gå i gang. Selvfølgelig skal man ikke bare skyde i blinde, men tage udgangspunkt i de reelle behov. Men derfra skal man hverken som medarbejder eller virksomhed være bange for at prøve nogle forskellige ting af. Det giver ny viden og gode erfaringer – uden det behøver at  koste særlig meget,” lyder opfordringen fra Anna Thormann.

 

8 veje til en bedre og bæredygtig transport:

Samkørsel

Det behøver hverken være dyrt eller omstændigt at etablere en simpel samkørselordning i virksomheden. Læs her om, hvordan Region Hovedstaden ved hjælp af eksisterende værktøjer som MobilePay og Doodle fik lavet en succesfuld samkørselsordning som endte med at være et stort socialt aktiv for virksomheden.

Stationscykler

Selv de bedste intentioner om at rejse med kollektiv transport kan sættes skakmat, hvis der ikke er løsninger på den klassiske ”last mile” problematik. Her kan fælles ”stationscykler” være en mulighed. Måske sammen med nabovirksomheden? Eller i samarbejde med et eksisterende bycykelfirma? Men for at prøve det af behøver det ikke kræve mere end et par cykler med fælles kodelås. Læs mere om cykling her.

Elbiler til mødekørsel

Virksomheden kan enten investere i egen elbil og ladestander eller gå i samarbejde med en af de mange elbiloperatører og delebilordninger. Hvis man kan booke en bil, behøver et møde ude i byen ikke være en grund til at tage bilen til arbejde. Medarbejderne får samtidig mulighed for at afprøve en elbil og mærke den overlegne køreoplevelse. Læs mere om elbiler her.

Gode cykelforhold

Der er ingen der bryder sig om en våd bagdel, og ikke engang cykelentusiasten får lyst til at tage cyklen på arbejde, hvis den skal stå en hel dag i regn og slud. Gode cykelforhold er derfor alfa og omega for både entusiasten og dem der blot bruger cyklen som transportmiddel. Kodeordene er: Indgangsnært, overdækket, aflåst, og veloplyst. Og suppler gerne med omklædnings- og badefaciliteter. Læs mere om cykelfaciliteter her.

Kør uden om myldretiden

Især på de Københavnske indfaldsveje er der tæt trafik mellem 6.30 og 8.30 om morgenen, og selv et kvarter senere eller tidligere afgangstid kan afgøre om man kører glat igennem eller sidder i en kø og bidrager til trængslen. Tag f.eks. morgenmødet via skype og kør hjemmefra lidt senere.

Videomøder

Kører man uden om myldretiden, så kan man jo for eksempel tage dagens første møde over videokald. Skype fås i en businessversion og der er adskillige andre professionelle alternativer fra Cisco m.fl. Og når medarbejderne bliver komfortabel med muligheden får det måske også en positiv effekt på møde- og rejseaktiviteten på tværs af landegrænser og landsdele.

Hjemmearbejdsplads

En hjemmearbejdsdag hver eller hver anden uge sparer transporttid, giver mindre trængsel på vejene og mulighed for at arbejde koncentreret og uforstyrret.

Kampagner og medarbejderaktiviteter

Hvert forår arrangerer Cyklistforbundet kampagnen ”Vi cykler til arbejde”, hvor man kan konkurrere om æren og diverse præmier. Det giver social sammenhængskraft i virksomheden og kan være det lille skub, der skal til, for at få medarbejderne permanent i sadlen. Du kan også læse herunder, hvordan rådgivningsvirksomheden MOE med udgangspunkt i ”Knæk Cancer” indsamlingen har skabt fundamentet for et tilbagevendende cykelkoncept i virksomheden.  Læs mere om information til medarbejderne og om MOEs arbejde med Knæk Cancer-konceptet.