Lavpraktisk samkørselsløsning – stor værdi

Lavpraktisk samkørselsløsning – stor værdi

af | jun 13, 2018

Foto: Region Hovedstaden

 

Det behøver hverken være tidskrævende, dyrt eller besværligt at organisere samkørsel. Det er erfaringen fra Region Hovedstaden, hvor man har skabt et simpelt men effektivt system ved hjælp af eksisterende og gratis værktøjer.

”Kan det ikke fungere her, så kan det ikke fungere nogen steder” – det var tanken, da man i Region Hovedstaden overvejede at skabe et system til samkørsel til og fra regionsgården i Hillerød – for med en placering lidt uden for Hillerød og med en håndfuld kilometer til nærmeste station, så virkede det oplagt at tilbyde medarbejderne en let ordning til at køre sammen. Alligevel var man smule nervøs. For tænk nu, hvis regionen brugte en masse ressourcer på at lave en app eller udvikle et system til intranettet, som ikke opfyldte det reelle behov – eller måske bare ikke blev brugt, fortæller Kåre Albrecthsen, sektionschef for grøn mobilitet i Region Hovedstaden:

”Derfor valgte vi at starte ud med en lavpraktisk løsning baseret på eksisterende værktøjer. Efter lidt research var vi i gang ved hjælp af planlægningsværktøjet Doodle og betalingstjenesten Mobile Pay. Og vi valgte også at sætte en fast tarif for, at overvejelser og diskussioner om betaling ikke skulle være en psykologisk barriere for at komme i gang.”

Samkørsel skaber værdi på tværs af organisationen

På regionsgården i Hillerød overvejer de stadig, om ordningen skal udbygges, men dét, at den er så lavpraktisk, har faktisk en stor værdi i sig selv, vurderer Kåre Albrechtsen, som især fremhæver de sociale gevinster i ordningen:

”Folk er begyndt at tale sammen på kryds og tværs af afdelinger, og det er noget, der giver en væsentlig værdi for virksomheden.”

Fang de nye medarbejdere og vær aktiv

Til dem, der selv overvejer at komme i gang med en samkørselsordning, har Kåre Albrecthsen følgende råd:

”Det kræver en aktiv indsats at få gjort opmærksom på en ordning som den her. Vi valgte at gå rundt og lave korte oplæg til forskellige møder i huset, for det er vores erfaring, at det virker bedre at komme aktivt rundt frem for, at man for eksempel udelukkende promoverer det på intranettet. Og hiv hurtigt fat i nye medarbejdere, når de kommer ind i huset. Vi er alle vanemennesker i en eller anden grad, og de nye medarbejdere har måske endnu ikke helt besluttet sig for, hvordan de skal komme til og fra arbejde.”

 

Sådan gør de i Region Hovedstaden:

  • Ordningen henvender sig i første omgang til de cirka 650 medarbejdere, som arbejder på regionsgården i Hillerød.
  • En kontaktperson samler oplysninger på alle, som gerne vil køre sammen, og skaber kontakt mellem passagerer og chauffører.
  • Der er sat en fast tarif, så overvejelser om betalingen ikke er en barriere for at komme i gang.
  • Når en chauffør henvender sig til kontaktpersonen, får han eller hun en kort introduktion til planlægningsværktøjet Doodle og betalingstjenesten Mobile Pay samt udleveret kontaktoplysninger på de potentielle passagerer, der bor i samme område. Derefter foregår al koordinering direkte mellem chauffør og passager.
  • For at gøre opmærksom på ordningen bliver der holdt korte oplæg om muligheden i forbindelse med afdelingsmøderne rundt i huset, ligesom der også er blevet trykt postkort, der gør opmærksom på ordningen.
  • Systemet har indtil videre været i brug et lille års tid og tæller cirka 10 chauffører og 40 passagerer – og har inspireret endnu flere til at køre sammen uafhængig af samkørselsordningen.

Workshop om samkørsel

Moving People holder workshop om samkørsel mandag den 18. juni, klokken 13.00-16.00. Vil du vide mere så kontakt anna.thormann@gate21.dk.